Żywność wegańska trafia już do ponad 1/3 Polaków

Published:: 26/02/2021 Author: IMAS International

Z najnowszego ogólnopolskiego badania Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS prowadzonego w styczniu 2021 wynika, że klienci żywności wegańskiej w Polsce to już 35% Polaków w wieku 18-74 lata, a pomimo dużej liczby marek wegańskich na rynku są one dość dobrze rozpoznawane.

Wyniki wielotematycznego badania sondażowego Omnibus Online przeprowadzonego w styczniu ‘21 na n=1018 osobowej próbie Polaków w wieku 18-74 lata wskazują, że po żywność wegańską sięga przynajmniej od czasu do czasu ponad 1/3 Polaków (kupujący i/lub konsumujący: 35%). Szczególną popularnością cieszą się produkty wegańskie  wśród najmłodszych dorosłych – w wieku 18-24 lata ponad połowa sięga po żywność wegańską przynajmniej od czasu do czasu (51%). Klientów żywności wegańskiej można także spotkać częściej wśród kobiet  (39%), osób z wykształceniem wyższym (42%), z regionu południowo-zachodniego (41%), pracujących (39%), z najwyższymi dochodami (powyżej 7,5tys. netto: 55%).

61% Polaków twierdzi że nie jada i nie kupuje takiej żywności. Korzystanie z żywności wegańskiej lub jej odrzucanie jest świadomym wyborem konsumenckim, tylko 4% badanych zdeklarowało brak znajomości tego pojęcia.

Marki wegańskie są spontanicznie przypominane przez 17% Polaków i 38% klientów tej żywności. Ale po podpowiedzi  nazwy, logo czy opakowania przykładowego produktu, rozpoznaje co najmniej jedną markę jako mającą produkty wegańskie aż 72% Polaków i niemal wszyscy (97%) klienci wege.

Najlepiej przypominane spontanicznie okazały się marki Lovege firmy Sante (2,4%) oraz Alpro (2,1%). W czołówce najlepiej rozpoznawanych marek znalazły się z kolei marki znanych producentów żywności konwencjonalnej posiadającej w swojej ofercie także grupę produktów wegańskich, jeden produkt wegański (Winiary 36,5%, Tarczyński 33,7%, Bonduelle 29,6%, Knorr 26,6%, Pilos Lidl, Podravka, Develey (po 22%), Vitanella Biedronka (19,9%). Najlepiej znane, po podpowiedzi marki i logo, typowo wegańskie marki to Alpro (24%) i Wawrzyniec (19,3%).

Interesujące jest dobre rozpoznanie jako mających w ofercie żywność wegańską także marek o wizerunku dalekim od tego rynku, a szczególnie marek mięsnych jak Tarczyński.

Klienci żywności wege generalnie lepiej znają niemal wszystkie podpowiadane marki, także te mające w swojej ofercie głównie żywność konwencjonalną. Jak widać jednak w zestawieniu w tabeli poniżej marki wege są zauważane także przez część rynku niezainteresowaną ich produktami, co pokazuje potencjał, jaki już obecnie uzyskują.

Skąd bierze się popularność żywności wegańskiej wśród Polaków? Katarzyna łozińska – Wróbel zajmując a się w IMAS rynkiem żywności ekologicznej uważa, że przyczyn jest wiele. „Żywność ta przede wszystkich staje się o wiele łatwiej dostępna, można ją kupić już nie tylko w specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością, ale również w sklepach osiedlowych, a także supermarketach i dyskontach spożywczych.

Oferta produktów wegańskich pojawia się u znanych i dużych producentów, którym dzięki silnemu wizerunkowi marki łatwiej promować nowe produkty, nawet gdy jest to „próbny” jeden produkt lub jedna kategoria produktów wegańskich. Żywność wegańska wpisuje się w trend sięgania po żywność zdrowszą widoczny w naszych badaniach i opisywany w raportach „Żywność ekologiczna w Polsce”.

Ponadto w Polsce rośnie liczba fleksitarian, czyli osób sięgających po mięso okazjonalnie, zastępujących je produktami wegańskimi. Należy również wziąć pod uwagę zwykłą chęć spróbowania czegoś nowego przez konsumentów, czegoś co może intrygować, czym można urozmaicić swoje menu lub zaskoczyć swoich gości. Jeszcze do niedawna nikt nie mógłby sobie wyobrazić bezmięsnych parówek, pasztetu czy wędlin, ale promowanie coraz to bardziej oryginalnych przepisów również zachęca to eksperymentowania w swojej diecie. Wybór żywności wege jest motywowany także u części osób troską o dobrostan zwierząt i środowisko naturalne, co znajduje odzwierciedlenie w ich zwyczajach zakupowych i żywieniowych.”

Więcej o badaniach żywności ekologicznej.


O BADANIU

IMAS International (imas.pl) przeprowadził w styczniu 2021 roku badanie konsumenckie na reprezentatywnej n=1018 osobowej próbie Polaków w wieku 18-74 lata, zrealizowane metodą ankiety internetowej CAWI. Rozkład płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości i regionu (NUTS 2) zgodny z rozkładem populacji mieszkańców Polski.

Comments: 0