Jest to jakościowa metoda zbierania informacji podczas indywidualnej rozmowy z respondentem.

W zwykłej ankiecie respondent styka się zazwyczaj z listą gotowych odpowiedzi na pytania. W wywiadzie pogłębionym nacisk kładzie się na swobodę wypowiedzi. Ankieter tak kieruje rozmową, aby poruszone były wszystkie tematy, ale pozwala na pełną swobodę wypowiedzi respondenta. Z tego powodu wywiad z reguły trwa ok. 1 godziny.

Badanie IDI dostarcza informacji na temat odczuć związanych z produktem, wrażeń, przemyśleń i motywów.

Wywiady pogłębione należy wybrać, gdy chcemy:

  • poznać niezależne opinie ekspertów,
  • poznać opinie osób trudnodostępnych (VIP-y, chorzy),
  • poruszyć tematy trudne lub intymne (choroby, leki, seks, uzależnienia, zadłużenie),
  • istotne jest wyeliminowanie wzajemnego wpływu między respondentami (badanie klimatu organizacji),
  • spodziewamy się dużej autoprezentacji (badania polityków, nauczycieli).

Dzięki wywiadom pogłębionym:

  • dobrze poznajemy opinie i postawy rozmówców,
  • opisujemy motywy działań,
  • sprawdzamy stopień rozumienia pomysłów, materiałów
  • eksplorujemy wizerunek marki,
  • określamy cech potencjalnego/aktualnego użytkownika/adresata produktu/marki,
  • opisujemy postawy wobec zjawisk społecznych,
  • określamy optymalny poziom zmian proponowanych w środowisku (np. reformy społeczne, zmiany własnościowe w zakładzie pracy).