IMAS Agri: Co czwarty Polak utożsamia BIO żywność z produktami kupowanymi bezpośrednio od rolnika

Published:: 19/03/2019 Author: IMAS International
Jesienią 2018 roku IMAS International przeprowadził kolejne badanie dotyczące żywności ekologicznej. Na podstawie uzyskanych danych przeprowadzona została segmentacja konsumentów uwzględniająca postawy wobec BIO żywności. Z przeprowadzonych analiz wynika, że rynek można podzielić na cztery segmenty klientów: Ekoentuzjastów, Ekosceptyków, Wrażliwych cenowo oraz Prorolniczych.

Ostatni z wymienionych segmentów – Prorolniczy, stanowi 25% populacji Polaków wieku 15-65 lat. Są to osoby, które preferują żywność ekologiczną, ale niekoniecznie musi być ona certyfikowana. Przedstawiciele tej grupy preferują zdrową żywność bezpośrednio od rolnika, lokalnego dostawcy, bądź z własnego ogródka, które są dla nich synonimem żywności ekologicznej. Znając osobiście dostawcę lub producenta takiej żywności, mają do niej większe zaufanie.

Osoby te doceniają też produkcję tradycyjną. Żywność taka przypomina im smaki z dzieciństwa, co wiąże się z dużym sentymentem i pozytywnym doświadczeniem. Dodatkowo żywność kupowana bezpośrednio od rolnika jest w ich opinii tańszą alternatywą do produktów kupowanych w sklepie. Prorolniczy preferują żywność pochodzenia polskiego oraz częściej niż pozostałe segmenty wspierają lokalne rolnictwo.

Osoby z tego segmentu najczęściej kupują bezpośrednio u rolnika/ w gospodarstwie (48 proc.) lub wybierają targowiska (41 proc.).

Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywności w IMAS, tłumaczy: „Mamy w Polsce dużą grupę osób, dla których żywność ekologiczna to głównie ta zakupiona bezpośrednio u rolnika. Sentyment i przyzwyczajenie, znajomość osobista producenta, pozytywne doświadczenie smaku kupowanych produktów, niższa cena oraz przekonanie o ekologicznej produkcji, to dla tej grupy częste motywy tego rodzaju zakupów. Co więcej, część z tych osób chcąc upewnić się, że produkty są ekologiczne, skłonna jest pojechać do domu rolnika, aby u niego nabyć produkty, sprawdzić osobiście lub w Internecie, gdzie znajduje się jego gospodarstwo oraz jak wygląda. To dobra wskazówka dla producentów ekologicznych, aby na swoich stronach umieszczali filmy i zdjęcia swojego gospodarstwa wraz z opisem ekologicznych metod produkcji i miejsca upraw.”


Więcej raportów IMAS Agri znajdziesz tutaj.


O BADANIU

IMAS International (imas.pl) w dniach od 23 października do 6 listopada 2018 roku przeprowadził badanie dotyczące żywności ekologicznej zrealizowane metodą ankiety internetowej CAWI na dwóch próbach. Badanie konsumenckie na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-65 lat; N=1000. Rozkład płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości i regionu (NUTS 2) zgodny z rozkładem populacji mieszkańców Polski. Dodatkowo, zostało przeprowadzone badanie biznesowe na celowej próbie firm z branży żywności ekologicznej i tradycyjnej, n=100.

O IMAS INTERNATIONAL

IMAS International Sp. z o.o. od 1994 roku zajmuje się profesjonalnymi badaniami rynku i opinii społecznej. Prowadzi badania w Polsce i za granicą. Od 2017 roku prowadzi rolniczy panel badawczy IMAS Agri (www.imasagri.pl), w ramach którego wspólnie z rolnikami pomaga firmom i instytucjom związanym z branżą rolną w ulepszaniu produktów i dopasowywaniu usług do zmieniających się warunków pracy farmera.

Comments: 0