Dlaczego ludzie zachowują się w konkretny sposób, dlaczego myślą tak, a nie inaczej, dokonują określonych wyborów i co jest tego źródłem? Badania jakościowe służą do zgłębiania postaw, motywów i emocji ludzi w określonych warunkach rynkowych. Pozwalają także na kreację – otwierają umysł, tworzą nowe idee, rozwijają i sprawdzają pomysły.
Najczęściej prowadzone są zogniskowane wywiady grupowe potocznie zwane „fokusami” (FGI), indywidualne wywiady pogłębione (IDI), a obecnie coraz chętniej realizowane są także badania etnograficzne.
Wybrane obszary tematyczne realizowanych badań jakościowych:
- eksploracja stanowiąca bazę do dalszych badań ilościowych
- analiza motywów, zachowań, trendów, stylu życia, zmian w grupach docelowych produktu/ marki
- analiza wizerunku – osoby/ marki/ produktu/ usługi
- poziom satysfakcji korzystania z produktów, usług
- lojalność w stosunku do marki, firmy, usługi
- analiza klimatu i kultury organizacyjnej firmy
- ocena odbioru koncepcji reklamowych na różnych poziomach jej przygotowania
- jakościowe testy produktów i opakowań (w tym testy smakowe)
- testy logo i nazw produktów.
W badaniach jakościowych wykorzystuje się szereg specjalistycznych metod, które umożliwiają:
- odkrycie odczuć, opinii, motywów (głównie zestaw technik projekcyjnych, ale i Q-sort czy metody konfrontacyjne)
- tworzenie nowych produktów, idei – przy pomocy metod heurystycznych (twórczego myślenia):
- burze mózgów,
- oceny ekspertów,
- zestawianie cech,
- użycie analogii.