Zbieranie informacji od respondentów odbywa się w trakcie dyskusji zogniskowanej na zadanym temacie, przeprowadzanej w określonym czasie pod kierunkiem moderatora, w której uczestniczy kilka osób (zwykle od 6 do 8 osób). Jest to metoda oparta na dialogu. Uczestników zachęca się do swobodnych wypowiedzi, zarówno ustnych jak i pisemnych, ale także do brania udziału w zadaniach indywidualnych i grupowych w celu wydobycia również nieświadomych informacji.
Zaletą wywiadów grupowych jest możliwość wykorzystania procesów grupowych uruchamianych w trakcie spotkania:
- efekt spontaniczności – nasze opinie kształtują się w kontakcie z innymi ludźmi, a nie w odosobnieniu, stąd sytuacja grupowa jest bardziej naturalna dla wyrażania opinii i sprzyja naturalności wypowiedzi
- efekt synergii – wspólny wysiłek grupy prowadzi do ujawnienia się dodatkowego potencjału jednostek, a co za tym idzie do powstania szerszej gamy opinii i pomysłów niż podczas rozmowy z pojedynczymi osobami
- efekt kuli śnieżnej – wypowiedzi jednych uczestników grupy wywołują odpowiedzi kolejnych osób, co zwiększa ilość otrzymywanych informacji
- efekt stymulacji – grupa zwiększa motywację do wykonania zadania, powoduje więc też większą skłonność do dyskusji
- efekt bezpieczeństwa – grupa daje poczucie bezpieczeństwa, umożliwia więc odważniejsze wyrażanie opinii
Dzięki fokusom:
- ujawniamy postawy i przekonania respondentów
- opisujemy emocje, jakie budzi produkt, usługa, marka
- poznajemy wizerunek marki lub produktu,
- poddajemy pomysły reklamowe ocenie Klientów,
- badamy motywy zakupów i decyzji,
- poszukujemy nowych zastosowań znanych produktów (ale nie nowych idei i pomysłów, fokus nie jest zwykle zbyt kreatywny),
- badamy postawy wobec zjawisk społecznych.